HVORFOR DIGITAL MARKETING?
Selvom flere og flere virksomheder i dag, har fået øjnene op for værdien af at have en digital tilstedeværelse, så er der stadig rigtig mange virksomheder som stadig ikke har nogen, eller som ikke er helt overbeviste om hvorvidt det tjener nogen reel formål - på bundlinjen. Men faktum er, at det i dag svært for nogen en virksomhed, brand eller kunstner at komme ud med sit budskab uden at skele til online marketing, og gøre sig overvejelser over hvilke kanaler deres 'produkt' skal køres igennem, og på hvilken facon. Et af hovedårsagerne til dette er simpelt. Brugerne er i dag næsten alle sammen online! Så derfor bør du også være. Hos Imago Film har vi udviklet Mini Marketing, hvor vi hjælper virksomheder med at komme i gang.
I det følgende giver vi dig nogle eksempler på hvorfor det er en god idé at tage dit 'produkt' ud på de digitale medier:
1. Din målgruppe er derinde!
Som der allerede er blevet nævnt, så er der i dag kun ganske få mennesker, som ikke færdes på diverse online medier og platforme. Flere og flere mennesker har computer- med Internetadgang, såvel som telefoner hvorfra de surfer dagligt på online platforme. Det er konsekvensen af den stigende digitalisering af vores samfund - og levevis.
Ifølge Danmarks statistik har 97% af alle danskere computer og Internetadgang i hjemmet. Derudover benytter mere end 3,2 millioner danskere sociale medier dagligt. Det betyder, at både dine eksisterende kunder, samt potentielle nye kunder stort set alle er at finde online.
Derfor er det ikke nogen underdrivelse at kalde det for 'en nødvendighed' for enhver virksomhed som ønsker at vokse, at etablere sin forretning eller brand - online, og markedsføre sig derpå.
2. Filtrerer og målretter dine kampagner:
Du har måske en idé om hvem din målgruppe er. Ved traditionel markedsføring skyder man som oftest med spredehagl, og det er derfor svært at ramme præcis den intenderet målgruppe - som består af dem som har størst sandsynlighed for at blive købende kunder.
Ved Digital Marketing har du de allerbedste forudsætninger for at ramme præcis den målgruppe du ønsker. De fleste platforme har yderst avanceret målgruppe-filtre hvori du kan præcisere hvem din markedsføring skal ramme. Tag eksempelvis en platform som Facebook, som har så utrolig mange informationer om deres bruger, ift. demografi og interesser. Bopæl og samt deres online adfærd. Så hvis du kender lidt til din målgruppe, kan du designe enhver annonce eller kampagne direkte til dem du ønsker at komme i kontakt med. Sagt på en anden måde; De som der har størst sandsynlighed for at vise interesse i dit produkt, er også dem som ser dine kampagner.
3. Målbare Resultater:
I modsætning til traditionelle 'offline' typer af markedsføring, giver digital marketing dig præcise og målbare resultater. Forstil dig at have en annonce i en avis, så ved du at det er stort set umuligt at estimere hvor mange mennesker som reelt har set din annonce - eller om der overhovedet er nogen som har set den? Der er med andre ord ingen garanti for, hvor meget salg annoncen har genereret for dig. Det samme er tilfældet med reklamer på TV.
Når du markedsføre dig online, kan du ved hjælp af avanceret analyseredskaber måle din ROI (Return on investment) på næsten alle parametre. Analyseredskaberne kan desuden give dig overblik over hvad du sælger, hvem du sælger til, og hvor du sælger rent geografisk m.m. Samtidig kan du gøre dig klog på hvor du bør sætte ind, eller måske tage et skridt tilbage. Der er med andre real-time updates på hvordan du performer i det store hele, så du hele tiden kan optimere din indsats.
4. Øger din konkurrencedygtighed:
Uanset om du er en kommerciel virksomhed, en velgørenhedsorganisation, en type brand eller en artist, så er den én ting som alle parter har tilfælles. De kæmper alle om forbrugernes opmærksomhed. Vi laver i en digitaliseret tidsalder, hvor man dedikerer meget tid på arbejdspladsen, med familie og venner, på fritidshobbier og andre interesser, som alle kræver noget af vores dyrebare tid. Der er, med andre ord, stor konkurrence om hvordan vi prioriterer vores tid og energi. Det er derfor ikke unormalt at mange mennesker ser marketingskampagner på deres mobiltelefon, når de er på farten.
Når man samtidig medregner at størstedelen af alle virksomheder i dag har en online tilstedeværelse, og markedsføre sig selv herigennem, så er det vigtigt at sørge for at man selv spiller med albuerne, og kommer ind i det spillerum hvor dine konkurrenter befinder sig. Det er mange stærke traditionelle virksomheder som har måttet se sig selv blive overhalet indenom, fordi de ikke havde sørget for at markere sig online.
Hvis du er tidligt ude med en online marketing strategi, kan du gøre din virksomhed, eller brand, mere konkurrencedygtig, idet du kan opdage nye uudforsket digitale områder og salgskanaler, inden dine konkurrenter sætter sig på dem.
5. Det er billigere end du tror!:
Online marketing kan være mange ting. De fleste forbinder det med udgivelsen af videokampagner på diverse platforme, hvor man betaler penge til platformen for at få lov til at vise den. Det er sandt, at det er en af mange muligheder hvorpå du kan gøre din målgruppe opmærksomme på dit produkt. Men det at billigere end du tror! Hvis man tager Facebook som eksempel, så er det et af de bedste platforme at annoncere på, og det koster ikke en formue, som mange måske tror. Slet ikke hvis man sammenligner det med de astronomiske beløb som der betales for en TV-reklame. Med annoncer på Facebook betaler du ofte for en selvvalgt konvertering. Dvs. enten når nogen ser din video er reklame, når de klikker sig fra annoncen og ind på din hjemmeside. Du betaler, med andre ord, kun når forbrugerne ser eller interagere med din kampagne. Dette er ikke tilfældet ved traditionelle kampagne, som tidligere nævnt, hvor man hverken i et TV-spot eller avis-reklame kan vide sig sikker på at nogen overhovedet har set reklamen, selvom man har betalt dyre domme for den.
Samtidig har man ved digital marketing muligheden for at præcisere sin målgruppen således at kampagnen kun henvender sig til dem man ønsker skal se den. Man kan derfor sige at det man ikke spilder sine penge på at reklamen bliver vist til et tilfældigt udpluk mennesker, men at man bruger sine penge målrettet på de mennesker med størst sandsynlighed for at blive dine kunder. Der er altså langt større chance for at de penge man investerer kommer tilbage igen via enten salg, interesse eller hvad man har sat som formål for sin kampagne.